In vergelijking met andere opleidingen werd er geen onderzoek of vraagstuk bij mijn stage gevraagd. De stage was vooral bedoeld om ervaring op te doen. Het wordt daarom ook wel een meewerkstage genoemd. Zo zou ik me vanzelf verder ontwikkelen. En dan uiteraard wel vanuit een vraagstuk. Vandaar dat ik voorafgaand aan deze stage samen met mijn begeleider Marco den Riet een plan van aanpak had opgesteld. Zo kon er structuur aan mijn werkzaamheden en ontwikkeling gegeven worden.
Aan de slag
Maar hoe ben ik eigenlijk bij Brandmeester terecht gekomen? In het begin van het derde schooljaar ben ik op zoek gegaan naar een stage via verschillende bronnen. Zo ben ik gaan surfen op het internet maar heb ik ook in mijn netwerk gevraagd of zij iets voor mij konden betekenen. Ik ontving al snel een bericht van mijn tante Eline Ruiter - manager marketing bij Brandmeester - dat ik als stagiair bij de afdeling finance en control kon beginnen. Ik heb het bedrijf toen op internet opgezocht en het leek mij een heel leuk en leerzaam bedrijf.
Na een gesprek te hebben gevoerd met Marco en de overeenkomst te hebben getekend, kon ik beginnen. Ik mocht gelijk aan de slag. We begonnen met een paar werkzaamheden. Marco legde me hiernaast heel veel uit over het bedrijf. Er loopt namelijk zoveel via de financiële afdeling dat je een goed beeld van het bedrijf moet hebben. Dit was heel veel informatie en vooral de eerste weken moest ik veel verwerken. Gelukkig kreeg ik hier ook de ruimte voor.
Steeds complexer
Tijdens mijn stage kregen mijn werkzaamheden een steeds complexer karakter. Hierdoor bleef ik uitgedaagd worden en kon ik mezelf goed ontwikkelen. Van veel werkzaamheden had ik de leerstof al op school geleerd. Maar ik had nauwelijks les gehad over juridische dienstverlening. Wanneer ik mijn twijfels had bij bepaalde handelingen vroeg ik dan ook altijd om controle zodat ik me altijd zou kunnen verantwoorden.
Naast meerdere algemene werkzaamheden heb ik ook twee gerichtere opdrachten op me mogen nemen. Zo heb ik op meerdere manieren de rentabiliteit van de groep en haar dochters berekend, geanalyseerd en daarbij advies gegeven. Dit heb ik ook bij verschillende ratio’s gedaan. Aan de hand hiervan kan het bestuur besluiten maken voor de toekomst. Bij de andere opdracht heb ik een kostprijs opgesteld voor het verzekerde product van Brandmeester. Ook deze gegevens heb ik geanalyseerd en daarover advies gegeven.
Zin
Voor alle werkzaamheden en opdrachten heb ik mijn vaardigheden met programma’s kunnen verbeteren. Maar ik heb ook met veel nieuwe programma’s leren werken. Ook heb ik me kunnen ontwikkelen op samenwerkingsgebied. Er zijn namelijk heel veel mensen werkzaam bij Brandmeester. Terwijl een werkgroepje op school hooguit uit vijf mensen bestaat.
Al met al kijk ik op een hele leuke stageperiode terug waarin ik veel heb mogen doen en veel heb mogen leren. En dankzij het financeteam had ik altijd zin om naar kantoor te gaan. Ik ben dan ook blij dat Brandmeester het mij met deze stage mogelijk heeft gemaakt om een start te maken met mijn professionele carrière.